З досвіду роботи вчителя історії ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 62 Бумагіної Оксани Арсентіївни


Розбудова української держави, незалежність якої проголошена прийнятими Верховною Радою України Декларацією про державний суверенітет та Актом проголошення незалежності України, ставить на порядок денний важливе завдання – виховання справжнього громадянина і патріота своєї держави.

Сьогодні, 16 січня 2023 року відбувся навчально-практичний онлайн-семінар для вчителів історії. Під час зустрічі Оксана Арсентіївна поділилася своїми напрацюваннями. В ході зустрічі педагоги презентували власний досвід роботи за рік та активно обговорили пропозиції щодо планування роботи на наступний навчальний рік.

Сьогодні Україна переживає глобальні зміни, що пов’язані з існуванням держави та формуванням свідомого громадянського суспільства. У цьому процесі задіяні всі сфери життєдіяльності учнів, їх ціннісні та моральні орієнтири. Тому особливо актуально звучить проблема формування і збереження патріотичних почуттів особистості, що вимагає необхідності заборони втручання різних форм насилля над її індивідуальністю та самобутністю. Необхідною умовою вирішення вищезазначеного є спонукання учнів не бути пасивними спостерігачами свого життя, а творцями його. Ця умова неодмінно призведе до підвищення відповідальності за свої дії та вчинки. На формування пізнавальної активності значний вплив мають інтелектуальні ігри. Вони сприяють розумовій самостійності під час ознайомлення з явищами, які відбуваються в громадянському суспільстві. Але це можливо за умови ґрунтовної методики організації педагогічного впливу. Через гру школярі готуються до роботи і до реалізації життєвих питань.

«У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися». Ці слова видатного українського педагога Василя Сухомлинського будуть актуальними завжди.

Раніше метою школи було навчити якомога більше людей читати та писати. А сьогодні загальні цілі зовсім інші. У школі викладається безліч предметів, але інформаційний простір майже безмежний (телебачення, радіо, інтернет), тому вчитель перестає бути єдиним джерелом знань. А метою сучасної школи є підготовка дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому. Тому кожна школа сьогодні шукає свій шлях змін у просторі покращення якості освіти та виховання.

Урок – це основна структурна одиниця освітнього процесу. Сучасний урок – інноваційний, який викликає в учнів і вчителів задоволення, стимулює цікавість, творчість. Усе це досягається різноманітними формами роботи з використанням інтерактиву та інноваційних технологій. Ми маємо розвивати у дітей духовне, соціальне та емоційне здоров’я.

Ознайомлення з історією потрібно розпочинати ще з дошкільного віку, тому що в цей період у дітей розвивається потяг до дослідництва. У ранньому шкільному віці вони гарно сприймають візуально, розглядаючи малюнки та досліджуючи ту інформацію, яка подана яскраво. Ще в початковій школі учні починають своє знайомство з історією. А коли вивчаємо історію в 5 класі - ми звертаємося до пізнання не тільки книжного, а й практичного. Діти набагато краще сприймають навчальний матеріал, коли вивчають історію наяву, а не через підручник. П’ятикласники тільки починають знайомитися з історією, і вивчення цього предмета за шкільною партою з підручником зовсім не цікаве. Тому з п’ятикласниками на уроках вартовлаштовувати історичні ігри:

Захоплива Історія

Звідки ми дізнаємося про стародавні міста й цивілізації? Відповідь на це запитання ми можемо надати після практичного заняття «Цікавинки бабусиного двору…», адже, вивчаючи вже давно знайоме подвір’я, юні дослідники дізнаються історію забудови місцевості, досліджують будівлю та речі, які бабуся зберігає ще з часів своєї молодості, або навіть той спадок, який залишила ще її прабабуся.

Як створювали перші книжки. Що таке писемні джерела? При вивченні цієї теми варто використати міжпредметні зв’язки та зробити мистецько-історичне дослідження, об’єднавши знання та практичний досвід, набуті на уроках мистецтва, технологій та історії: учні залюбки створюють свої глиняні таблички, застосовуючи клинопис. А ще учні разом роблять висновок, чому в давнину книжки приковували ланцюгами.

Діти люблять досліджувати, тому роботу в класі слід поєднувати з подорожами містом, районом. Створення власних проєктів – це самостійне осмислення історичних подій через пізнання. Ми спонукаємо учнів до активної роботи, поліпшуємо сприйняття навчального матеріалу. Досліджуючи історію свого району, учні визначають найкрасивіший дворик для відпочинку; знаходять парк, де ростуть найяскравіші квіти; дізнаються, де знаходиться найвищий будинок району чи знаходять найстарішу забудову… Саме для вивчення історії рідного міста та району була створена програма курсу «Мій Київ. Дарниця».

На уроках історії в 6-х класах учні залюбки включаються в роботу «Клубу істориків-детективів».

Перше знайомство зі стародавньою історією ми розпочинаємо із гри «Давні знаряддя праці». Учні обстежують місцевість біля школи та самі створюють знаряддя праці зі знайдених матеріалів. Кожна група учнів презентує свої знаряддя і дає пояснення, чому саме ці матеріали вони використовували, а які ні. Справжні детективи-історики обстежили місцевість і знайшли ті предмети, яких не могло бути в давні часи.

Вивчаючи історію давніх цивілізацій, юні дослідники визначають, які предмети притаманні тій чи іншій державі та епосі, а що, на їхню думку, є зайвим. При завершенні вивчення теми учням пропонується дослідити певну ілюстрацію і визначити, що для даної теми є зайвим. Наприклад, правитель племені майя може бути з наручним годинником, або римський воїн у сучасних джинсах. Чи могла грецька амфора опинитися у Давньому Китаї… На погляд дорослого – це очевидні помилки, але не для всіх учнів вони є легкими. Ці дослідження допомагають школярам вивчити історію стародавнього світу в ігровому моменті.

Сучасні діти вміло використовують ґаджети. А ось книга для них стає другорядним джерелом для здобуття знань. І в межах уроку вчитель намагається звернути увагу учнів саме на книгу. Сучасна література – джерело нових знань та нових можливостей. Книга розповідає про минуле нашого людства, розмаїття трагічного і величного, смішного і повчального. Історія постає перед дітьми у сильних постатях, кумедних випадках, сміливих вчинках, цікавих закономірностях. Дивовижна інформація минулого допоможе зрозуміти сьогодення. Чому цибулини тюльпанів коштували більше, ніж маєтки? За що голубка отримала військову нагороду? Скільки років потрібно було для виготовлення однієї книжки? Кожен урок має на меті довести, що історія — це не тільки дати та видатні історичні особи, які обов’язково потрібно знати і вивчати, але й детективні історії та навіть смішні випадки.

Використовуючи завдання на знаходження помилок, пропоную учням перевірити свою увагу та обізнаність, відшукуючи помилки на яскравих малюнках про життя у давнину: від кам'яної доби до піратства, від єгипетських фараонів до середньовічних лицарів. Учні захоплюючись історією, полюбляють подорожувати у часі й розгадувати таємниці.

Занурюючись в неймовірну та вражаючу інформацію про наше минуле, учні зможуть краще зрозуміти те, що відбувається сьогодні. Під час онлайн спілкування педагоги мали змогу поставити питання, обмінятися думками, отримати практичні поради. Учасники заходу висловили вдячність за цікавий і корисний онлайн-семінар, за представлені матеріали, поради які вони можуть використати у своїй роботі.

Мета сучасної школи - підготувати дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, які знадобляться йому в майбутньому.


⇐ Повернутися до архіву новин