Цькування в школі – одна з найсерйозніших проблем сучасної освітньої системи у світі. Тому питання профілактики цькування вимагають від адміністрації закладів освіти, освітян, батьківської громадськості максимальних зусиль і взаємодії.
З 29 березня по 2 квітня 2021 року КНП «ОСВІТНЯ АГЕНЦІЯ МІСТА КИЄВА» було проведено соціологічне дослідження «Питання профілактики булінгу в шкільному середовищі».
У дослідженні взяли участь 26 203 респонденти: учні 5 ‒ 9 класів (12 865), їхні батьки (13 338).
Основна мета дослідження ‒ з’ясувати рівень поширення явища булінгу в учнівському середовищі, заходи профілактики булінгу, які запроваджені в закладах загальної середньої освіти.
Наразі вже можна зробити наступні висновки.
У 2021 році понад 40% київських підлітків зазнавали образ від інших учнів. За 5 років показник зріс на 5%. 37,6% батьків указали на погане ставлення до їхніх дітей інших учнів.
Кожен 20-й учень потерпає від кривдників кілька разів на тиждень, тобто 1 із 20-ти учнів зазнає систематичного цькування.
Третина учнів з різною періодичністю протягом 2-х місяців зазнає кривди.
Серед учнів 5 – 9-х класів 21% кривдять інших, а це кожен 5-й учень.
Поширеним видом цькування є словесна агресія: обзивання, кепкування. Про це зазначив кожний третій учень.
Наразі найбільш вживаною формою реагування на агресію є ігнорування. Так відповіли майже 40%.
17% учнів вдаються до вкрай деструктивних форм відповіді на булінг, а саме: ізоляції і відчаю. 8% підлітків, що потерпають від цькування, взагалі не пробували себе захистити.
70% підлітків стали свідками жорстокого поводження у ставленні до своїх ровесників чи однокласників або інших школярів. Трохи більше половини намагаються прийти на допомогу потерпілим.
25% підлітків у випадках насильницьких дій до інших займають байдужу позицію.
Майже всі опитані учні правильно розуміють, що таке булінг, і усвідомлюють відповідальність.
Половина опитаних учнів і батьків відповіли ствердно на питання щодо наявності в школі програми профілактики булінгу. На відсутність програми вказали 8% учнів. Усі інші 40% не обізнані з цього питання.
Зазвичай у школах уся робота з попередження булінгу зводиться до бесід, які відбуваються під час класних годин.
Чверть підлітків прагне отримати інформацію практично з усіх основних питань, що стосуються булінгу: причин, ознак, протидії, алгоритму реагування тощо.