Розробка та впровадження моделі національного моніторингу якості освіти

2009-2010 рр.

Центр науково-освітніх інновацій у межах проекту «Рівний доступ до якісної освіти в Україні», що здійснюється за фінансової підтримки Світового банку, був учасником проекту «Розробка та впровадження моделі національного моніторингу якості освіти».

Мета – визначення та обґрунтування методологічного концепту організації та проведення на загальнонаціональному рівні моніторингових досліджень e сегменті загальної середньої освіти.

Реалізовано І етап дослідження за субкомпонентом «Планування політики та управління». У рамках цього етапу робочою групою консультантів виконано такий обсяг робіт:

  • складено аналітичну довідку за результатами узагальнення вітчизняного досвіду щодо організації та проведення моніторингу якості освіти;
  • упорядковано термінологічний словник (тезаурус) за темою дослідження;
  • розроблено методичні рекомендацій за результатами узагальнення сучасних зарубіжних підходів щодо організації та проведення моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти;
  • визначено групи показників і критеріїв для збору інформації на всіх рівнях моніторингу;
  • розроблено систему національних критеріїв якості загальної середньої освіти;
  • опрацьовано проекти нормативно-правових документів для впровадження національної системи моніторингу якості освіти.

За результатами виконання робіт І етапу дослідження «Розробка та впровадження моделі національного моніторингу якості освіти» отримано наступні висновки:

1. Національна система моніторингу якості освіти повинна охоплювати такі виміри:

1.1. вимір рівнів освіти: (від дошкільних закладів і початкової школи до вищої освіти та закладів підвищення кваліфікації, що реалізує принцип забезпечення навчання упродовж життя (life-long learning);

1.2. вимір рівнів управління освітою (від рівня навчального закладу до національного та міжнародного рівнів);

1.3. вимір умов і результатів навчання;

1.4. вимір відповідності системи освіти потребам розвитку суспільства і ринку праці;

1.5. вимір відповідності системи освіти потребам гармонійного розвитку особистості, суспільства, оточуючого середовища і входження країни у міжнародну спільноту держав сталого розвитку.

2. Для розбудови і запровадження національної системи моніторингу якості освіти необхідно вивчити питання про доцільність створення окремої інституції – Українського центру моніторингу якості освіти (УЦМЯО), до якого повинні входити наступні структурні підрозділи:

  • Відділ досліджень і розвитку;
  • Відділ педагогічних вимірювань;
  • Відділ освітньої статистики;
  • Відділ аналітичних досліджень;
  • Відділ ІТ.

3. Продуктивність діяльності Українського центру моніторингу якості освіти забезпечується шляхом формування розгалуженої системи регіональних центрів, які підпорядковуються УЦМЯО.

4. Визначення статусу, повноважень, основних завдань інституцій моніторингу якості освіти залежно від їх підпорядкування.

5. Створення єдиного національного банку стандартизованого, сертифікованого інструментарію для проведення досліджень.

6. Нормативне забезпечення процедур оцінки якості освіти.