Формування соціально-трудової компетентності учнів основної та старшої школи під час профорієнтаційної роботи

Вересень 2014 – травень 2015 рр.

Учасники  проекту: Центр науково-освітніх інновацій та моніторингу, наукові співробітники Академії педагогічних наук України, представники Центру зайнятості, районні науково-методичні центри, педагоги м. Києва.

Мета проекту: організація і проведення науково-практичних семінарів з питань педагогічних, психолого-педагогічних, методичних, інформаційних аспектів формування соціально-трудової компетентності учнів основної та старшої школи.

Обґрунтування актуальності проекту
Професійне самовизначення особистості – складний і тривалий процес. Його ефективність залежить від набуття молодою людиною реальних уявлень про особливості майбутньої професії, розуміння важливості її вибору, уміння узгоджувати власні професійні прагнення зі своїми можливостями.

Сьогодні існує ряд соціальних й економічних факторів, що створюють непросту ситуацію на сучасному ринку праці і тим самим загострюють проблему професійного визначення учнівської молоді. Серед них найбільш значущими є: кадрова нестабільність, відсутність планового розподілу трудових ресурсів, швидкоплинна зміна характеристик видів професійної діяльності, поява великої кількості нових професій в інтелектуальній та інформаційній сферах людської діяльності. Значними темпами зростає безробіття і неформальна зайнятість. У таких складних умовах усе більшого значення набуває високий рівень професійної мобільності людини, її здатність використовувати універсальні способи діяльності у конкретних життєвих ситуаціях.

З огляду на вищезазначене формування соціально-трудової компетентності школярів є гарантією повноцінного і продуктивного функціонування в майбутній професійній сфері. Отже, до найважливіших завдань профорієнтаційної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах належить формування такої компетентності.

Успішному вирішенню цього завдання сприяє методологічно грамотно побудована профорієнтаційна робота, а також налагоджена система профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах.

Вітчизняна й зарубіжна наука приділяє велику увагу питанням удосконалення системи професійної орієнтації учнів. Зокрема, даному питанню присвячені роботи А. Голомштока, В. Гузєєвої, Г. Заболотного, А. Золотарьової, Л. Йовайши, А. Карпова, Є. Климова, Н. Пряжникова, Т. Потапенко. Системний підхід щодо професійної інформації школярів сформулюв Б. Федоришин. Заклав основи виховної концепції профорієнтації А. Голомшток. Процеси формування професійної спрямованості у старшому шкільному віці відображені в роботах Е. Зеєра, В. Кревневіча, К. Левитова, B. Парамзіна, Т. Шалавіної. Концептуальні основи організації роботи з профорієнтації в процесі профільного навчання викладені в роботах Л. Гуцан, Д. Закатнова, О. Коберника, С. Лопатіної, О. Мельника, В. Моргун, О. Моріна, Н. Піддячого, Н. Побірченко, М. Пищалковської, А. Пищик, Т. Елькінда.

Учений-педагог А. В. Хуторський розглядає соціально-трудову компетентність як уміння аналізувати ситуацію на ринку праці, володіти етикою трудових взаємин, діяти відповідно до особистої та суспільної потреб. У відповідності з даним підходом, соціально-трудова компетентність розглядається як одна з інтегральних характеристик особистості, що включає сукупність знань, умінь, навичок, способів здійснення діяльності та мотивів до соціальної та професійної активності.

Аналіз науково-педагогічної літератури з питань організації профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі, а також статистичних даних моніторингових досліджень, проведених Центром науково-освітніх інновацій та моніторингу упродовж 2013-2014рр. («Стан профорієнтаційної роботи в 9-х класах ЗНЗ м. Києва», «Стан профорієнтаційної роботи в 11-х класах ЗНЗ м. Києва»), дозволив окреслити наступні суперечності між: 

  • сучасними вимогами до працівника на ринку праці і браком знань у більшості випускників щодо професійних дій, конкретних вимог до професії, законів і тенденцій розвитку ринку праці;
  • запитом суспільства до професійних якостей працівника і суб’єктивізмом більшості школярів щодо оцінки власних здібностей і можливостей, несформованістю у них професійної спрямованості;
  • об'єктивною потребою підростаючої особистості у практично доцільних прийомах професійного самовизначення, знаннях щодо технологій пошуку професій і моральній застарілості форм і методів профорієнтаційної роботи в школі.

Окреслені проблеми потребують нового підходу в організації профорієнтаційної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах.

Тож проведення низки навчальних семінарів для педагогів на тему «Формування соціально-трудової компетентності учнів основної та старшої школи під час профорієнтаційної роботи» є нагальною практичною потребою.


Напрями, заплановані для розгляду на семінарах:

  • Огляд основних тенденцій на сучасному ринку праці;
  • Стан професійного самовизначення сучасної молоді;
  • Компоненти соціально-трудової компетентності і їх характеристики;
  • Показники соціально-трудової компетентності;
  • Прийоми і методи формування соціально-трудової компетентності.

У рамках проекту планується видання інформаційно-методичного збірника за результатами досліджень Центру науково-освітніх інновацій.

Очікувані результати від реалізації проекту
Практичне значення від реалізації проекту полягає в тому, що ознайомлення зі структурою соціально-трудової компетентності розширить уявлення педагогів міста Києва про зміст і побудову профорієнтаційної роботи з учнями на сучасному етапі розвитку виробничих відносин; сприятиме тому, що система профорієнтаційної роботи в ЗНЗ враховуватиме нові тенденції на ринку праці. Отримана інформація допоможе керівникам навчальних закладів, практичним психологам, соціальним педагогам, класним керівникам скорегувати та спланувати профорієнтаційні заходи таким чином, щоб допомогти учням свідомо обрати профіль навчання, визначитися з майбутньою професію.